NEDEN FREN DİRENCİ KULLANILMALIDIR?
Enerjisi kesilen motor durması istense de, o anda sahip olduğu kinetik enerji sayesinde bir süre daha dönmeye devam eder. Rotor dönmeye devam ettiği için motor bir jeneratör gibi çalışıp İnvertör DC barasını şişirir. Bu rejeneratif çalışma evresinin kısa tutulması ve ters yönde üretilen bu enerjinin ısıya dönüştürülmesi için, invertör bu enerjiyi DC’ çevirip, “frenleme Direnci” terminallerine bağlı olan, uygun güç ve ohmajdaki frenleme direncine aktarır. Burada dikkat edilmesi gereken iki önemli husus vardır. Frenleme direncinin omajı, invertörün kataloğunda verilen değerden kesinlikle az olmamalıdır. Eğer katalog değerinden fazla olursa frenleme süresi uzar ve Asansör kaydırma yapar Frenleme direncinin gücü ise motorun kullanıldığı uygulamaya göre değişebilir. Dişlisiz Asansörlerde seyir esnasında hep devrede olacağı için Dişlili sistemlere göre daha güçlü fren direncine ihtiyaç vardır. Asansör devreye alınırken direnç sıcaklığı kontrol edilmelidir. aşırı derecede ısınıyor ise Frenleme Direnç gücü yetersiz olabilir. Daha güçlü bir direnç ile değiştirilmelidir.
1 ) Asansörün bulunduğu yerdeki şebeke voltajı 380 V üzerinde ise frenleme direnci ısınabilir. Cihaz paremetrelerinde şebeke voltajı var ise 400 olarak ayarlanırsa bu durum kontrol edilebilir.
www.denkotomasyon.com.tr
2) Asansör veya bir sistem devreye alınırken direnç sıcaklığı kontrol edilmelidir. aşırı derecede ısınıyor
ise Direnç gücü yetersiz olabilir. Daha güçlü bir direnç ile değiştirilmelidir.
www.denkotomasyon.com.tr
3) Senkron motorlar Asenkron motorlara göre daha fazla Rejeneratif enerji üretmektedir dolayısı ile senkron motorlarda daha güçlü frenleme direnci kullanılmalıdır.
www.denkotomasyon.com.tr
4) Asansör uygulamalarında asansör kabin hızı arttıkça daha fazla Rejenaratif güç açığa çıkmaktadır. Bu yüzden direncin gücü arttırılmalıdır.
www.denkotomasyon.com.tr
5) Asansör veya Vinçlerde seyir mesafesi arttıkça Rejenaratif enerjiye daha fazla maruz kalacağından frenleme direncinin gücü arttırılmalıdır.
www.denkotomasyon.com.tr
6) Frenleme direnci üzerinde şebeke voltajının 1.7 katı kadar DC gerilim olur. Montaj sırasında mutlaka düzgün yalıtılmış kablolama ve özellikle nem vs rutubet konularını değerlendirerek montaj yeri belirleyin. Direnç üzerinde yada kablolarında meydana gelebilecek kısa devre ya da toprak kaçağı sürücüyü bozabilir.
www.denkotomasyon.com.tr
7) Eğer direnç çok fazla ısınıyorsa fan takılarak soğutulması gerekir.
İnverter den gerekmiyorsa fren parametrelerini çok fazla açmayın.Bu parametrelerde direnci çok fazla ısıtmaya etkendir. Ne kadar Az hızlı yavaşlatılırsa frenleme direnci daha az ısınır.
www.denkotomasyon.com.tr
8) Fren dirençleri inverter lerden daha fazla ısınır. O yüzden
fren dirençleri imal edilirken açık veya kapalı tür olarak üretilirler.Çok hızlı ve devamlı çalışan direnç modelleri mutlaka soğutmalı yada ızgara muhafazalı seçilmelidir. Elektrik sobası gibi kızarabilir.
www.denkotomasyon.com.tr
9) Frenleme direnci nin ohm değeri, inverter kataloğunda verilen değerden kesinlikle az olmamalıdır. Eğer manuel deki değerinden fazla olursa frenleme süresi uzar. Az olursa fazla akım çeker ve gereksiz yere ısınır.
www.denkotomasyon.com.tr
10) Frenleme direncinin gücü ise motorun kullanıldığı uygulamaya göre değişebilir. Ancak bir motor kendi gücünden daha fazla enerji
üretemeyeceğinden, direncin gücünün de en fazla motor gücüne eşit olabilir. Fakat çok yüksek katlı bir bina asansörü ise motor gücünden fazla olabilir. Mesela 10 kişi 30. kattan asansör ile aşağı iniyor ise devrede kalma süresinden dolayı fazla ısınacaktır. Veya bir maden ocağında 1000 metre boyunca aşağı inerse çoook fazla ısınacaktır.www.denkotomasyon.com.tr
11) Sürücü rejenerativ enerjiyi dahili kondansatörler ile bir miktar sönümleyebilir. Rejenarativ enerji çok yüksek ise aşırı gerilim (overvoltage) hatası ile karşılaşılır. Bu değerler aşıldığında aşırı gerilim hatası ile karşılaşılabilir.
Bu hatadan kaçınmak için şu işlemler uygulanabilir.
-Harici frenleme direnci bağlayınız. Bağlı ise fren direnci ohm değerini düşürünüz. watt gücünü arttırınız.
-Duruş süresini artırınız.
-Operasyon döngü süresini artırınız (Ortalama rejenerasyon gücü azalır)
-Motorun Dönüş hızını düşürünüz. (Rejenerasyon miktarı dönüş hızının karesi ile doğru orantılıdır)
www.denkotomasyon.com.tr
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder